Zápis do 1.ročníku

19. 4. 2018

První měsíce letošního roku jsem se zaměřila na studování školní zralosti/připravenosti a sestavení zápisu do 1.třídy, který jsem pak na naší škole zrealizovala. Velmi užitečným mi byl seminář mé oblíbené lektorky Mgr. Lenky Bínové - Zápis do 1. ročníku z různých úhlů pohledu.

  • Hlavní myšlenkou bylo vyzkoušet u zápisu dovednosti, které vychází z RVP pro předškolní vzdělávání a děti by je v dubnu měly ovládat.
  • Také ověřit schopnosti, které jsou na začátku první třídy potřeba.
  • Přemýšlela jsem, jak přesně formulovat otázky, které dítěti při zápisu pokládám.
  • Zápis má naladit děti na školu a přihlížejícím rodičům ukázat, co je potřeba dopilovat.
  • Žádná písmena a číslice - na ty je dost času ve škole a rodiče po zápise podlehnout dojmu, že v nich dítěte pokulhávalo - někdy pak nešťastně s dětmi trénují až do září, i když to není vůbec potřeba.
  • Žádná kresba lidské postavy - Ruku na srdce, kdo z učitelů ji umí odborně zhodnotit? Navíc ve 20ti minutovém zápise zabere většinu času a vypovídající hodnotu má minimální...

Zápis jsem sestavila z jednotlivých kroků:

  1. Matematická pregramotnost - spočítání 10 předmětů, určení méně/více/stejně a geometrické tvary
  2. Analýza-syntéza slova - 12 obrázků, rozslabikování, určení počtu slabik(do 3), určení první hlásky
  3. Barvy - základní, doplňkové a odstíny
  4. Řeč - rozstříhání pohádky, povídání pohádky
  5. Zrakové vnímání - co je v řadě jiné, dvojice obrázků, které se liší/neliší detailem
  6. Prostorová orientace - nahoře/dole, vpravo/vlevo, uprostřed
  7. Grafomotorický list

Ze zápisu jsem měla opravdu dobrý pocit, nebylo tam nic, co by děti neznaly, pěkně se orientovaly a všeobecně vynikly věci, které bylo potřeba vypilovat.

 

Komentáře

Přidat komentář k zápisku blogu

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů